Новини

  • 25.09.2018
    Възможно перкъсване на телефонните линии поради извършване на техническа оптимизация
    Всички Повече
  • 21.09.2018
    Кръводарителска акция в "Надежда" на 27 септември от 11:00 до 14:00 ч.
    Всички Повече
  • 14.09.2018
    Близнаци се родиха по естествен път на 11 септември в „Надежда“
    Всички Повече
  • 04.09.2018
    Болница "Надежда" обявява свободнo място за лекар специализант за специалност „Акушерство и гинекология“
    Всички Повече
  • 04.09.2018
    Нов лекар в отбора на „Надежда“. Д-р Диана Атанасова - специалист невролог ще консултира от 18 септември в наш ...
    Всички Повече

Хранене, физическа активност и рак

Научните изследвания показват, че около една трета от смъртните случаи в следствие на рак в западните страни и САЩ се дължат на фактори, свързани с храненето и физическата активност, включително наднормено тегло.

Изследванията също показват, че въпреки значението на унаследените гени за риска от рак, наследствеността сама по себе си допринася само за ограничена част от раковите заболявания. Факторите, които значително повлияват риска от развитие на рак, са свързани с начина на живот – например тютюнопушене, определени хранителни навици, физическа активност, както и контрол на теглото. Следващите препоръки отразяват наличните доказателства относно най-добрите хранителни и физически навици. Те помагат не само за това да бъде намален раковият риск, а също и рискът от сърдечно-съдови заболявания и диабет.

ПРЕПОРЪКИ ОТНОСНО ИНДИВИДУАЛНОТО ПОВЕДЕНИЕ

Да се консумират разнообразни здравословни храни, като се набляга на тези с растителен произход:

  • да се консумират разнообразни плодове и зеленчуци пет или повече пъти на ден
  • да се избира пълнозърнест вместо бял хляб и да се избягва рафинираната захар
  • да се ограничи консумирането на червени меса, особено пържените, и тези, богати на мазнини

да се избират храни, които помагат за поддържането на здравословно тегло;

Епидемиологични проучвания показват, че хора, чиято диета е богата на плодове и зеленчуци и съдържа малко животинска мазнина и месо, имат намален риск от развитие на по-голямата част от раковите заболявания.

Да се води физически активен начин на живот:

  • възрастни: умерена физическа активност в продължение на 30 или повече минути в пет или повече дни от седмицата; рискът от рак на гърдата и рак на дебелото черво може да се намали допълнително чрез упражняване на умерена или интензивна физическа активност 45 минути дневно през пет или повече дни в седмицата
  • деца и подрастващи: умерена или интензивна физическа активност поне 60 минути дневно

Физическата активност може както да намали риска от определени видове рак, така и да предостави други важни ползи за здравето. Редовната физическа активност допринася за поддържането на здравословно тегло посредством баланс между приема на калории и разхода на енергия. Съществуват и допълнителни, преки и непреки механизми, чрез които физическата активност може да подпомогне за предпазване от рак. При рак на дебелото черво физическата активност увеличава скоростта на придвижване на храната в червата, като по този начин намалява времето, за което чревната лигавица е изложена на потенциални канцерогени. При рак на гърдата интензивната физическа активност може да намали излагането на тъканта на млечната жлеза на циркулиращия в кръвта естроген. Физическата активност може да повлияе рака на дебелото черво, гърдата и др. и чрез подобряване на енергийния метаболизъм и намаляване на концентрацията на инсулин и други растежни фактори в кръвта. Вероятността за диабет от втори тип, който е свързан с повишен риск от рак на дебелото черво, панкреаса, както и вероятно на други органи, също може да бъде намалена посредством физическа активност. Физическата активност има значителни ползи не само по отношение на намаляването на риска от рак, но и по отношение намаляване на риска от сърдечно-съдови заболявания, високо кръвно налягане, диабет, остеопороза, стрес и депресия.

Да се поддържа здравословно телесно тегло:

  • баланс между приема на калории и физическата активност
  • намаляване на теглото, в случай че е наднормено и при затлъстяване

Свръхтеглото и затлъстяването са свързани с увеличен риск от рак на няколко органа, например млечна жлеза (при постменопаузални жени), дебело черво, право черво, ендометриум, хранопровод, жлъчен мехур, панкреас, черен дроб, стомах и бъбреци. Най-добрият начин да се постигне здравословно тегло е да се постигне баланс между енергийния прием (консумацията на храна) и енергийния разход (метаболизъм и физическа активност). Излишъкът на телесна мазнина може да бъде намален чрез намаляване на приема на калории и увеличаване на физическата активност. Приемът на калории може да бъде ограничен чрез намаляване на количеството храна или на висококалорийните храни (например храните, богати на мазнини и рафинирана захар – пържени храни, бисквити, торти, бонбони, сладолед, безалкохолни напитки). Тези храни трябва да се заместват с плодове и зеленчуци, бобови и пълнозърнести храни. Намаляването на телесното тегло е свързано с по-ниски нива на циркулиращи в кръвта хормони, които увеличават риска от рак. Затова хора, които са с наднормено тегло, трябва да се стремят да достигнат здравословната норма.

Поради факта, че наднорменото тегло при младите обикновено продължава през целия живот усилията за поддържане на здравословно тегло и възпитаването на здравословни навици трябва да започне още в детството. Увеличаващата се честота на наднормено тегло и затлъстяване при децата и подрастващите може да увеличи заболеваемостта от рак в бъдеще.

Да се ограничи консумацията на алкохол:

Хората, които приемат алкохол, трябва да ограничат консумацията до не повече от две напитки дневно за мъжете и една напитка за жените. Установено е, че алкохолната консумация е причина за развитие на рак на устата, носоглътката, гръкляна, хранопровода, черния дроб и млечната жлеза. За всеки от тези видове рак рискът се увеличава значително при консумация на повече от две напитки дневно. Редовната консумация на алкохол е свързана с увеличен риск на рак на млечната жлеза при жените. Механизмът, по който консумацията на алкохол може да повлияе рака на млечната жлеза, не е установен, но вероятно е свързан с индуцираното от алкохола повишаване на естрогена или други хормони в кръвта, намаляване на нивата на фолиева киселина или на директен ефект на алкохола или продукти на неговата обмяна върху тъканта на млечната жлеза. Едновременната консумация на алкохол и цигари увеличава риска от рак на устата, гръкляна и хранопровода много повече, отколкото пиенето и пушенето сами за себе си.

Разпечатайте тази страница
Споделете тази страница: